فروش فرزند برای نجات از گرسنگی و مرگ

21.12.2008

یک خانواده بی‌بضاعت در افغانستان تصمیم گرفته که با فروش دخترشان، خود را از خطر گرسنگی و مرگ نجات دهد. نهادهای غیردولتی توانسته‌اند مانع از انجام این امر شوند، اما کمک‌های دوروزه آنان نیز از فروش این کودک جلوگیری نمی‌کند.
پدر این خانواد‌ه‌ی بی‌بضاعت که محمد زمان نام دارد و در شهرستان دهدادی شهر مزار شریف زندگی می‌کند، به دلیل مشکلات زیاد اقتصادی قصد فروش دختر پنج ساله‌ی خود را دارد. از سوی دیگر مادر این خانواده نیز به فرو ش فرزندش راضی است. پدر و مادر این خانواده که مجموعا چهار فرزند (یک پسر و سه دختر) دارند، گفته‌اند که نمی‌توانند به هیچ وجه برای آنها غذا و پوشاک و نیازمندی‌های اولیه را تهیه کنن و به همین دلیل ناگزیرند ، یکی از دختر‌های خود را بفروشند.

این دختر خاطره نام دارد. پدر و مادرش به خانواده‌ی یک پزشک پیشنهاد فروش دختر خود را داده‌اند و آنان نیز حاضر به خریداری این دختر 5 ساله شده‌اند. محمد زمان، پدر خاطره، به بیماری قلبی دچار است و توان کار کردن را ندارد.

مادر خاطره می‌گوید: «من هر روز به خانه ی مردم می‌روم لباس می‌شویم و کارهای سنگین انجام می‌دهم که خودم نیز بیمار شده‌ام ، از روی ناچاری به فکرم رسید که خودم را بسوزانم اما در این صورت فرزندانم بدبخت تر می‌شدند بالاخره من و پدر خاطره تصمیم گرفتیم وی را بفروشیم تا از پول وی یک پسر و دو دختر دیگر را از گرسنگی نجات دهیم .»

به گفته ی مادر خاطره‌، آنها روزهای زیادی را بدون غذا و حتی یک تکه نان سپری می‌کنند. دولت افغانستان تا کنون در مقابل این فرزند فروشی واکنشی نشان نداده، اما نهادهای غیردولتی به خانواده‌ی این دختر کمک‌های نقدی کرده و از فروش وی جلوگیری کرده‌اند.

عبدالعلی، رییس دفتر مرکز تعاون افغانستان در شهر مزار شریف می‌گوید: «ما با بعضی از مؤسسات تماس گرفتیم تا برای این خانواده کمک‌های مالی جمع آوری کنیم.»

دختران در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو هستند. به ویژه در شمال افغانستان موارد تجاوز و فروش دختران به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. اکنون دختر ۱۵ ساله‌ای، آن هم از سوی امام مسجدی، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. وی بعد از تجاوز به این دختر از بلخ به شهر قندوزفرار کرده، اما از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده و درحال حاضر، تحقیقات درباره او در جریان است.

عده‌ای معتقدند که اگر دولت افغانستان با این افراد بطور قانونی و با قاطعیت برخورد کند، دامنه‌ی تجاوز جنسی محدود خواهد شد. مشکل اینجاست که در بسیاری موارد، زمانی که پرونده‌‌ی افراد متجاوز به مراحل بالا می‌رسد، رییس جمهور افغانستان آنان را مورد عفو قرار می‌دهد.

خدیجه تلاش ­ کابل منبع:راديو آلمان

0 comments: