گزارشگران بدون مرز خواهان تشکیل کمیسیون مستقل برای بررسی قتل وبلاگ نویس جوان امیدرضا میر صیافی در زندان است

٢٩ اسفند پیکر امید رضا میرصیافی در گورستان بهشت زهرا دفن شد. خانواده وبلاگ نویس جوان خواهان روشن شدن چگونگی مرگ فرزند خود شده‌‌اند. یک هفته پس از مرگ این رورنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، گزارشگران بدون مرز خواهان تشکیل فوری کمیسیون مستقلی برای بررسی و تحقیق در باره چگونگی این قتل است.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند " مقامات قضایی – امنیتی با سواستفاده از تالم و تاثر خانواده، پیکر این امیدرضا میرصیافی را بدون کالبد شکافی دفن کرده‌اند. ما خواهان روشن شدن همه حقایق در باره این مرگ هستیم. بنا بر اطلاعات ما این یک قتل است و همه مسئولان آن در هر رده‌ای باید تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و مجازات شوند. ما می‌خواهیم تحقیقات جدی در باره چگونگی این قتل انجام شود."
بنا بر اطلاعاتی که ما بدست اورده‌ایم. تناقضات و نشانه‌های اهمال‌کاری جدی میان اسناد رسمی " بازداشتگاه اوین" و " بیمارستان لقمان حکیم" و "پزشکی قانونی" در باره ساعت انتقال به بیمارستان و ساعت فوت وجود دارد.
مسئولان امنیتی قضایی در زندان اوین می‌خواهند امیدرضا میرصیافی را بعنوان فردی " افسرده و متمایل به خودکشی" نشان دهند. اما اتهام اصلی آنها " عدم همیاری با انسان در خطر " است. ما امروز ضروری مي‌دانيم که گزارشگران سازمان ملل در باره ی آزادی بيان وعقيده و دستگیری خودسرانه و اعدام‌های غیر قضایی هر چه زودتر به ایران اعزام شوند.
در روز ٢٨ اسفند گزارشگران بدون مرز در اولین اطلاعیه خود خواهان خواهان تشکیل کمیسیون مستقلی برای بررسی و تحقیق در باره چگونگی قتل این رورنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس شد و از مقامات خواسته بود همانگونه محمد علی دادخواه وکیل این وبلاگ‌نویس نویس اعلام کرده است پیکر وی برای تحقیقات و روشن شدن چگونگی مرگ از سوی پزشکان مستقل کالبد شکافی شود.
در تاریخ ١٩ بهمن، امید رضا میرصیافی وبلاگ نویس به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران احضار و و زنداني شد. وی در تاریخ سوم اردیبهشت سال جاری نیز بازداشت و ٤١ روز بعد با سپردن وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شده بود. در تاریخ ١٢ آبان در شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و با استناد به مواد ٥٠٠ و ٥١٤ قانون مجازات اسلامی برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران " به شش ماه زندان و برای " به توهین به آیت اله خمینی و آیت اله خامنه‌ای" به دوسال زندان محکوم شد.

0 comments: