هشدار سازمان دیده بان حقوق بشر درباره وضع یک زندانی سیاسی در ایران





سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از دولت ایران خواست بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی بیمار را هر چه زودتر آزاد و دسترسی او را به مراقبت های پزشکی تسهیل کند.
به گزارش این سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر، بهروز جاوید تهرانی اعتصاب غذا کرده و از تبعات زندان در رنج است. این سازمان می گوید نگران جان آقای جاوید تهرانی است.

بر اساس بیانیه دیده بان حقوق بشر، آقای جاوید تهرانی که ۲۹ سال سن دارد، نخستین بار در تظاهرات دانشجویی سال ۱۳۷۸ دستگیر شد و بار دیگر در سال ۱۳۸۴ زندانی شد و از آن زمان در بند است.
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضع این زندانی سیاسی گفت: "بهروز جاوید تهرانی که بیماری وخیمی دارد به خاطر دگراندیشی سیاسی صلح آمیز و حمایت از حقوق بشر در زندان است."
خانم ویتسون با اشاره به زندانی بودن بهروز جاوید تهرانی در زندان گوهردشت گفت:"حکومت ایران به طور قانونی موظف به تامین امنیت و سلامت همه زندانیان سیاسی است. اما نتایج مرگبار گذشته حاکی از این است که این کشور همواره در این زمینه کوتاهی کرده است."
به گزارش دیده بان حقوق بشر، آقای جاوید تهرانی به وکیل دسترسی ندارد و خانواده اش با او به طور محدود در تماس هستند.
این گزارش می افزاید پزشکی قانونی در سال ۱۳۸۴ شکنجه شدن آقای جاوید تهرانی را تایید کرده ولی به او اجازه برخورداری از خدمات پزشکی داده نشده است.
بر این اساس، او پنجاه درصد از بینایی خود را به علت وارد شدن ضربات متعدد به سر از دست داده است.
گوهر دشت یکی از اماکن اصلی اعدام های دسته جمعی هزاران زندان سیاسی در سال 1988 /1367 است.
ویتسون می گوید: "گوهر دشت در بین زندانیان سیاسی ایران به "سگدانی" معروف است زیرا زندانیان برای مردن به آنجا فرستاده می شوند." وی می افزاید: "ایران قانونا موظف به تامین امنیت و سلامت همه زندانیان سیاسی است. اما نتایج مرگبار گذشته حاکی از این است که این کشور همواره در این زمینه کوتاهی کرده است."
دیده بان حقوق بشر از مقام های ایران مصرانه می خواهد جاوید تهرانی را فورا آزاد کنند و به آزار و اذیت منتقدان و دگراندیشان مسالمت آمیز پایان دهند.

0 comments: